Wanneer je je opgebrand voelt, niet meer gemotiveerd bent en je minder goed presteert, is de kans groot dat je met een burn-out kampt. En dan is het niet gemakkelijk om de weinige energie die je nog hebt in je relatie te investeren.

Aangezien ik niet alleen seksuologe ben maar ook psychologe, komen er vaak mensen langs met een burn-out of depressie. Iedereen heeft wel eens een minder moment. Maar wanneer dat ongelukkige gevoel blijft aanhouden, kan dat behoorlijk gaan wegen, ook op je relatie. Voor de buitenwereld slagen we er meestal wel in om de schijn hoog te houden, maar thuis vallen de maskers af. De mensen die het dichtst bij je staan, delen dan in de klappen. Zelf word je daar niet gelukkiger van, want je wilt een goede partner zijn die het waard is om graag gezien te worden. Zelfverwijten volgen onvermijdelijk, en die doen je humeur geen deugd.

Vorig jaar had ik een vrouw van 42 in begeleiding. Ze balanceerde op het randje van een burn-out en kampte met lichamelijke klachten, zoals extreme vermoeidheid en hoofdpijn. Haar dokter had haar doorverwezen om haar te leren omgaan met haar grenzen en zo een burnout te vermijden. Toen ik die dame voor het eerst zag, werd al haar energie opgeslorpt door haar veeleisende job. Het was voor haar heel moeilijk om een stap terug te zetten. De eerste gesprekken gingen dan ook vooral over hoe ze een beter evenwicht kon vinden. Toen ze deze balans min of meer (en met pijn in het hart) gevonden had, was er ruimte om ook eens kritisch naar haar relatie te kijken. Ze moest toegeven dat ze hier al jaren niet meer in geïnvesteerd had. Haar werk en kinderen vroegen zoveel van haar dat zij en haar man eerder een goed geoliede machine waren dan een passioneel stel.

De enige gesprekken die ze nog hadden, gingen over het praktisch regelen van het huishouden en het brengen en afhalen van de kinderen. ’s Avonds gezellig in de zetel zitten was er niet meer bij. Als zij er al de tijd voor had, dook ze liever weg in een goed boek. Ook in bed was er zelden iets te beleven: seks vond ze te vermoeiend. En slapen deed zo’n deugd. In het begin had haar man hier weleens een opmerking over gemaakt, maar hij zag hoe zwaar zijn vrouw het had en liet het er dus maar bij. Lief, maar ook jammer, want zo dreven ze verder uit elkaar. Zij zag in dat ze dat niet meer wilde. Dat ze haar relatie te waardevol vond om verloren te laten gaan. Dat ze ook thuis een nieuw evenwicht moest zoeken. Dat het soms beter was om de afwas eens te laten staan om gezellig iets te drinken samen.

Vanaf het moment dat ze bewust meer tijd en energie ging investeren in haar relatie, kwam er ook meer leven in de slaapkamer. En daar had haar man een jaar geleden al bijna niet meer op durven te hopen. Ook zijzelf is er erg blij mee: want ze kan nu oprecht zeggen dat ze een fijne relatie heeft. En op dat vlak kunnen veel mensen nog iets van haar leren.

Wanneer je in een dip (of erger) zit is het niet simpel om ook nog energie in je relatie te stoppen. Neem eerst maar tijd voor jezelf en zorg ervoor dat je je beter in je vel voelt. Zodra je dat punt bereikt hebt, is het goed om ook eens naar je relatie te kijken en die de nodige aandacht te geven. Niet alleen liefde is een werkwoord, seks is dat ook. En ja, dat vraagt energie. Maar het loont, voor je partner én voor jezelf. Je zult je beter voelen als je niet gedachteloos in de zetel ploft, maar samen iets leuks gaat doen.

Door Kaat Bollen

Uit Nina 330, 20 september 2014

SHARE

Leave a Reply

Your email address will not be published.